Haworth
Plia, Collezione Castelli
Sedute per la collettività/Sitting for community
Designer: Giancarlo Piretti, 1969

PERCHÉ QUESTO PRODOTTO È UN “PEZZO DA MUSEO”:
Perché Plia è Plia (ed è gia in un museo, il MOMA..)

MAIN CONCEPT O COMMENTO DEL DESIGNER CHE ESPRIMA LA CARATTERISTICA INNOVATIVA DEL PRODOTTO:
Alla fine degli anni '60, Giancarlo Piretti era un giovane e brillante Designer (ma il cui nome non era certo ancora conosciuto come oggi..) che lavorava al Centro Ricerca e Sviluppo della Castelli.; lavorava in uno speciale spazio che la dirigenza Castelli gli aveva messo a disposizione proprio per tentare soluzioni nuove e innovative. Fu in quel periodo che convinse il Presidente della Castelli all'impiego, in anticipo rispetto ai tempi, dell' alluminio (ricordiamo che eravamo ancora negli anni'60). Dalla esperienza di Piretti all'Accademia di Belle Arti vennero oltre alle idee sui materiali anche altre importanti suggestioni. In particolare quella di adattare l'esperienza di un'Azienda produttrice di arredi per ufficio alla realizzazione di arredi per il mercato domestico. Piretti quindi sperimentò, provò e ritentò fino a quando non disegnò una sorta di “foglio” in cui i meccanismi di apertura, chiusura e relative parti rotanti erano racchiuse in un unico snodo. Da qui si passò all'idea di “vestire” la seduta usando dei fogli di plastica trasparente pre-modellati sia per la seduta che per lo schienale. La Plia fu quindi presentata alla Edizione del 1970 del Salone del mobile creando un enorme impressione.
Se tra i produttori d'arredo Plia provocò reazioni contrastanti ci fu un altro mondo che per caratteristiche simili ne intuì subito le innovative qualità di progettazione e Design e fu il mondo della moda, Mila Schon fu infatti la prima acquirente.
Ad oggi sono oltre 6 i milioni di Plia vendute nel mondo che ne fanno uno degli esempi più riusciti di creatività e gusto del Made in Italy. Plia è esposta al Museum of Modern Art di New York City.

THAT'S WHY THIS PRODUCT IS A "MUSEUM PIECE":
Because Plia is Plia (and it is already in a Museum. The MOMA)

MAIN CONCEPT OR THE DESIGNER'S REMARK SHOWING THE INNOVATIVE FEATURE OF THE PRODUCT:
At the end of the '60ies, Giancarlo Piretti, a young and brilliant Designer (but in that time this “name” was almost unknown) worked at the R&D of Castelli - more or less a really wizard's room - a sort of workshop area in the factory, available in any hour Giancarlo Piretti - tell that “..I had a bee in my bonnet about aluminum, and given the company president's willingness to go along with me..” ah he began to experiment with how it could be used (don't forget we are in the '60ies..). In that time Piretti was teaching at the Academy of Fine Arts in Bologna and he carries on his specific researchs in Castelli and the Company decide to follow the intuition of the Designer to adapt the office's furniture experience to the domestic market. And Piretti envisaged, developed, and produced an object that met the requirements of the day. He designed a folding chair, in which the opening and closing movement of the rotating parts could be enclosed in a single pivot. The first prototype was in aluminum. The second one was in steel, with the pivot in aluminum. Piretti realized immediately that for reasons of strength he needs to increase the diameter of the pivot till to a totally satisfaction. Then he thought to “dress” the chair using sheets of press-molded transparent plastic for the seat and back, to then fit them to the structure of the chair. The Castelli's management see immediately the sales possibilities, given that Plia might be sold as either a piece of furniture or as a chair for the home. The Plia was finally presented at the Milan's Furniture Fair in the Spetember of 1970. And the success was literally overwhelming, the success of this chair was unpredictable from the competitors, but perfectly understand from the wor most similar and close to the industrial design. The Fashion's World. In fact Mila Schon made the first order of Plia's for her sop's (abt 800 pieces)..
Up to date some six million of the chairs have been sold worldwide, and Plia it's not only a part of the story of Castelli but a piece of the story of the Design.