Collezioni –

Pezzi storici si affiancano a prodotti più recenti, vere icone del design multipremiate si alternano a oggetti meno noti. Non esiste un criterio di selezione: è un museo volutamente incoerente perchè dà voce a chi vuole esprimere il proprio parere.
MuViUS non ha la velleità di aggiungersi ai prestigiosi musei esistenti - reali e virtuali - che con il contributo di qualificati curatori, critici ed esperti hanno selezionato i pezzi più rappresentativi del design internazionale.
L’obiettivo di questo museo virtuale è diverso: abbiamo voluto costruire un percorso nell’evoluzione culturale degli spazi collettivi degli ultimi 40 anni, fatto di piccoli tasselli. Abbiamo offerto a ciascuno la possibilità di esprimere il proprio punto di vista, di proporre un pezzo “innovativo”, di scegliere un prodotto con un ruolo importante nella storia del design oppure nella propria storia di progettista o di azienda. Il concetto di “innovazione” assume qui un valore diverso, meno assoluto e più umano, calato nella realtà produttiva delle singole aziende e nella evoluzione professionale dei designer.
Visitando MuViUS troverete il racconto articolato di ogni prodotto, scritto da chi lo ha selezionato. Le scelte, assolutamente soggettive (in alcuni casi possono non essere condivise), vengono sempre motivate nelle risposte fornite alla domanda “perchè questo prodotto è un pezzo da museo?”.

Here is a panorama of the pieces you can see now in the US Virtual Museum, a multimedia project part of the events celebrating the fortieth anniversary of the magazine. A virtual museum in progress for products meant for the office and contract sectors, that will extend as designers, companies or readers notify new pieces.
Well-known pieces along with some more recent ones, real design icons many times awarded alternate with less famous objects. There is no selection criterion: an intentionally inconsistent museum, because it gives voice to those who want to express their opinion.
MuViUS has not the fanciful ambition to add to the already existing, prestigious museums – real and virtual – that have selected the most representative pieces of the international design with the help of competent curators, critics and experts.
The goal of this virtual museum is a different one: we wanted to build a path in the cultural evolution of communal spaces in the last 40 years made of small subjective tesserae, so that everyone can voice their point of view, propose an “innovative” piece, choose the product that plays a chief role in the history of design, or in their “own” history of designer or company. The concept of “innovation” takes a different value, less absolute and more human, if included in the production situation of each company and the designers’ professional evolution.
Every product is an absolutely subjective choice, that in some cases cannot be shared. However everyone has justified their own choice: the answers to the question “why is this a museum-piece?” may be read on line.
Continue your visit to the website, where each product is expounded in a better organized way right by the person it was selected by.